Kijken, proeven, denken
Wanneer we ons verhouden tot kunst wordt het kunstwerk vaak
als een passief object voorgesteld waar we óver spreken, nadenken,
reflecteren en discussiëren. Thijs Lijster stelt tegenover het
denken over kunst van de traditionele esthetica een denken
dóór kunst. Zijn uitgangspunt is dat kunst ‘terugdenkt’: het
kunstwerk is een vorm van denken, letterlijk een denkvorm of
denkbeeld, een ding-dat-denkt. Dit heeft ingrijpende gevolgen
voor ons begrip van kunst, voor de praktijk van de kunstkritiek
en voor de relatie tussen filosofie en kunst. Anders gezegd: voor
het kijken, het proeven en het denken.
Hoe we kunnen denken door kunst laat Lijster zien door werk
van kunstenaars als Maarten Baas, Marina Abramovic en Damien
Hirst te verbinden aan oude en hedendaagse denkers als Michel
de Montaigne, Walter Benjamin en Boris Groys. Meer dan alleen
aan kunst raken deze essays aan uiteenlopende onderwerpen
als de moderne ervaring van tijd, zelfhulp, post-truth, financieel
kapitalisme en het antropoceen.