Farao van de Vliet
De beroemde Egyptoloog Herman Raven is zijn herinneringen kwijt. Van zijn grootse carrière weet hij niets meer. Om zijn nek hangt een pasje met zijn naam en telefoonnummer, zodat hij veilig kan thuiskomen. Gelukkig heeft hij een oude kameraad die als zijn geheugen functioneert: Abdolkarim Ghasem. De twee vrienden houden elkaar scherp en maken wandelingen langs hun geliefde Haagse Vliet.
Herman heeft een geheim dat hij al geruime tijd met zich meedraagt en in zijn kelder verborgen houdt. Tot nu toe was Abdolkarim de enige die hiervan op de hoogte was, maar nu de twee in de slotfase van hun leven zijn aangekomen, besluiten ze om Hermans geheim naar buiten te brengen. Maar dat blijkt onverwachte gevolgen te hebben. De laatste, intense akte van hun levens stelt de onbaatzuchtige vriendschap tussen Herman en Abdolkarim danig op de proef. Misschien zelfs met een terugkeer naar huis?
Farao van de Vliet is een schitterende roman over de Egyptische Oudheid, vriendschap en nijlkrokodillen. Met dit ontroerende verhaal slaat Kader Abdolah een nieuwe weg in, een weg die we nog niet van hem kenden.
‘Tot nu toe schreef ik over geschiedenis, religie en cultuur, maar nu wilde ik iets anders. Op een nacht kwam een oude Haagse Egyptoloog in mijn gedachten tevoorschijn, en ik volgde hem. Het resultaat is dit boek. Salam.’
Kader Abdolah
Kader Abdolah (Iran, 1954) is een van de succesvolste en meest geliefde schrijvers uit ons taalgebied. Met romans als Spijkerschrift, Het huis van de moskee, Papegaai vloog over de IJssel, Salam Europa! (longlist ECI Literatuurprijs 2017) en Het pad van de gele slippers veroverde hij in binnen- en buitenland honderdduizenden lezers. Weinig Nederlandse schrijvers worden zo vaak uitgenodigd in het buitenland als Kader Abdolah.
Over Het pad van de gele slippers:
‘De roman laat op indringende wijze zien hoe een Iraanse vluchteling ten slotte beseft dat “eenieder de weg bewandelt die bij zijn voeten wordt gelegd”, zoals Zarathustra drieduizend jaar geleden al samenvatte. (...) Zijn boek laat zich lezen als een vertelling in de trant van de magische vertellingen in Duizend-en-een nacht. Dat maakt deze roman tot een bijzondere leeservaring.’
Friesch Dagblad
Over Salam Europa!:
‘Een feest van herkenning.’
Reformatorisch Dagblad
‘Een boek dat je niet loslaat en dat uitnodigt om te checken waar de grens tussen fictie en werkelijkheid ligt.’
Hebban
Over Papegaai vloog over de IJssel:
‘In zijn nieuwe roman mengt Abdolah persoonlijke en nationale gebeurtenissen tot een sprookjesachtig geheel.’
Trouw
‘Een dik, spannend en aandoenlijk boek over migranten en lokale perikelen in Nederland.’
NRC Handelsblad